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Frühere Vorlesungs-
verzeichnisse

Vorlesungsverzeichnis Wintersemester 2014/15

Vorlesungen

Buddhismus I

Dozent:
Prof. Dr. Birgit Kellner
Zeit, SWS, Raum:
Mi 11 – 13 Uhr (wöch.), Neue Universität, Hörsaal 05, 2 SWS
Leistungspunkte:
3 LP
Leistungsnachweis:
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  kellner@asia-europe.uni-heidelberg.de

Beginn:
Mi, 15.10.2014
Inhalt

This is the first part of a two-semester introduction to Buddhism. The course introduces doctrines, practices and the socioreligious frame-work of Buddhism on the Indian subcontinent from a historical per-spective, covering a timespan from the presumed life date of the historical Buddha (~ 480-400 BCE) until the disappearance of Bud-dhism from India approximately in the 13th century CE.
There will be a Moodle site for course organization; the syllabus will be posted there (access password “buddha”; the site will be active early October). Registration by e-mail until October 10th (kellner@asia-europe.uni-heidelberg.de).

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Sprachkurse

Sanskrit I

Dozenten:
apl. Prof Dr. Jörg Gengnagel, Dr. Mudagamuwe Maithrimurthi
Zeit, SWS, Raum:
Mo, Di, Do, Fr 11 - 13 Uhr (wöch.), SAI, Raum 317, 8 SWS
Leistungspunkte:
12 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme, Hausaufgaben und Klausur
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Dr. Maithrimurthi oder (Email:)  apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Beginn:
Do, 16.10.2014
Inhalt

Erster Teil der zweisemestrigen Einführung in die klassische Sanskritsprache (Schrift und Grammatik). Die Studierenden werden anhand von Lehrbuchtexten zur Lektüre von Originalliteratur befähigt. Als institutseigenes Unterrichtsmaterial wird das Lehr- und Übungsbuch von Thomas Lehmann verwendet.

This is the first part of the two-term course “Introduction to Classical Sanskrit” (Script and Grammar). We use the text book by Thomas Lehmann: “Sanskrit für Anfänger. Ein Lehr- und Übungsbuch”. Basic knowledge of German is therefore needed. On request we offer to use addi-tional material and partly teach in English.

Literatur

 

Pāli I

Dozenten:
Dr. Mudugamuwe Maithrimurthi, Andreas Roock M. A.
Zeit, SWS, Raum:
Mi 16 - 17.30 (s.t.), SAI Raum 316, 3 SWS
Leistungspunkte:
6 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme und Klausur
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Andreas Roock
Voraussetzung:
Sanskritkenntnisse werden nicht vorausgesetzt.
Inhalt

Erster Teil des Einführungskurses in das Pāli, eine der beiden wichtigen mittelindischen Sprachen (Prākrit), in dem der einzige in einer indischen Sprache erhaltene buddhistische Kanon verfasst worden ist, der Kanon der sog. Südlichen bzw. Theravada-Schule des Buddhismus. Pāli besitzt eine umfangreiche Literatur (außerkanonisch und Kunstdichtung etc.) Das Erlernen dieser Sprache ist besonders für die Buddhismusforschung sowohl in philologischer als auch ideengeschichtlicher Hinsicht sehr hilfreich. Im ersten Teil dieses zweisemestrigen Kurses wird die Grammatik anhand der Lektüre einfacher Originaltexte eingeübt. Dabei wird institutseigenes Lehrmaterial verwendet.
Der Kurs steht allen Interessierten offen, Sanskritkenntnisse werden nicht vorausgesetzt.

Introductory course in Pali – part one – one of the two main midd-le Indic languages known as Prakrit. The complete Buddhist canon extant in an Indian language is composed in Pali and be-longs to the Theravada school of Buddhism that is also known as Southern Buddhism. Extensive literature (paracanonical and fine arts etc.) is available in Pali.
Knowledge of Pali will be useful in research work in Buddhism (both as regards to philology and history of ideas). In this course students acquire the knowledge of Grammar and ability to read simple text passages in original Pali literature.
Knowledge of Sanskrit is welcome but not required.

 

Singhalesisch I

Dozent:
Dr. Mudagamuwe Maithrimurthi
Zeit, SWS, Raum:
Di 16 - 17.30 Uhr und Fr 13.30 – 15 Uhr jeweils s.t., SAI, Raum 312, 4 SWS
Leistungspunkte:
6 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme und Klausur
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Dr. Maithrimurthi
Beginn:
21.10.2014
Inhalt

Einführung in die singhalesische Sprache Singhalesisch ist die Sprache der ethnischen Gruppe der Singhalesen, die die Mehrheit der Bewohner auf der Insel Sri Lanka (früher Ceylon) bildet. Singhalesisch gehört der indoiranischen bzw. indoarischen Untergruppe der indogermanischen oder indoeuropäischen Sprachen an. Sie wurde aber im Laufe der Zeit besonders durch das Tamil sowohl lexikalisch als auch syntaktisch beeinflusst und in der Kolonialzeit zwischen 1505 und 1948 durch viele Lehnwörter aus dem Portugiesischen, Holländischen und Englischen bereichert. Heute sprechen etwa 16 Millionen Menschen, vorwiegend in Sri Lanka, Singhalesisch. Seit 1958 ist es die erste Amtsprache des Landes. Singhalesisch besitzt eine eigene Schrift und befindet sich, wie viele andere moderne indische Sprachen, in einer Diglossie-Situation, in der sich die Schriftsprache von der Umgangsprache erheblich unterscheidet. Für diejenigen, die sich für die Kultur und Geschichte Sri Lankas und besonders für die dortige Form des Buddhismus (Theravada) interessieren, ist das Erlernen dieser Sprache von großem Nutzen. In diesem Kurs steht vor allem das Erlernen des modernen gesprochenen Singhalesisch im Vordergrund.

Introductory course in Sinhala. Sinhala is the language of Sinha-lese, the largest ethnic group in Sri Lanka (Ceylon). Sinhala be-longs to the Indo-Iranian or Indo-Arian sub group of the Indo-German or Indo-European language family. Sinhala is spoken by more than 16 million people mainly in the island of Sri Lanka.
Sinhala has its own alphabet and like many other modern Indian languages Sinhala has the situation of diglossia where the spo-ken language is rather different from the written language.
It is very useful to learn Sinhala who is interested in the culture and history of Sri Lanka and also the form of Buddhism that is practiced there. In this course we concentrate on the spoken form of Sinhala in modern Sri Lanka.

Literatur
  • Premalatha Jayawardena-Moser, Klaus Matzel: Einführung in die singhalesische Sprache. Harrassowitz Verlag 2001.
  • Premalatha Jayawardena-Moser: Grundwortschatz Singhalesisch – Deutsch. Mit grammatischer Übersicht. 3., überarbeitete Auflage. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 2004.
  • C. H. B. Reynolds: Sinhalese: School of Oriental and African Studies. University of London, London 1980.

 

Singhalesisch III

Dozent:
Dr. Mudagamuwe Maithrimurthi
Zeit, SWS, Raum:
Fr 15 - 16.30, SAI, Raum 312, 2 SWS
Leistungspunkte:
4 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme und Klausur
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Dr. Maithrimurthi
Inhalt

Fortsetzung des Kurses Singhalesisch II im Sommersemester

 

Classical Tibetan 1

(in englischer Sprache)
Dozent:
Jonathan Samuels
Zeit, SWS, Raum:
Di und Do 11 – 13 Uhr, KJC Raum 002 (wöch. 4 SWS)
Leistungspunkte:
6 LP
Beginn:
16.10.2014
Leistungsnachweis:
Homework exercises and end of se-mester examination.
Inhalt

This is the first of four semesters teaching about Classical Literary Tibetan; the form of the language used in written texts on religion, history, and various aspects of Tibetan culture for over a thousand years. The course aims to gradually teach students how to navi-gate themselves around and understand a Tibetan text, and gain access to a rich literary heritage and a huge body of works.
In Classical Tibetan 1, the focus will be upon the alphabet, the basics of grammar, and relevant cultural and historical infor-mation. The emphasis will be upon class-work, rather than home-work. Students will be called upon to participate in reading exer-cises and regular testing. At the end of semester there will be a compulsory test, to determine whether students may proceed to Classical Tibetan 2.

 

Tutorial Classical Tibetan 1

Dozent:
Zeit, SWS, Raum:
Mo 9 – 11 (wöch.), KJC, Raum 212a, 2 SWS, 3 LP
Beginn:
20.10.2014
Inhalt

This tutoriual accompanies the introductory class "Classical Tibet-an I" by Jonathan Samuels. Course can only be taken in combi-nation with Classical Tibetan I.

 

Classical Tibetan 3 (in engl. Sprache)

(in englischer Sprache)
Dozent:
Jonathan Samuels
Zeit, SWS, Raum:
Mi 11 - 13 (wöch.), KJC, Raum 212a, 2 SWS, 6 LP
Voraussetzung:
Students must have completed Clas-sical Tibetan 1 and 2, or equivalent courses.
Leistungsnachweis:
A translation exercise to be complet-ed for homework each week, and a test at the end of the semester.
Beginn:
15.10.2014
Inhalt

In Classical Tibetan 1 and 2, the focus was upon introducing stu-dents to grammar and vocabulary, as well as analysing individual linguistic elements. In Classical Tibetan 3, much more time is de-voted to working with sections of text, to provide students with the context within which both the language and the meaning that au-thors are attempting to convey should be understood.

 

Colloquial Tibetan 1

(in englischer Sprache)
Dozent:
Jonathan Samuels
Zeit, SWS, Raum:
Mo 11 - 13, Di 14 - 16, Do 14 - 16 (wöch.), KJC, Raum 002 (Di 212a), 6 SWS, 9 LP
Leistungsnachweis:
weekly homework and an test at the end of the semester.
Beginn:
16.10.2014
Inhalt

This is the first of four semesters of the Colloquial Tibetan course, teaching the everyday language according to the Central Tibetan Dialect. In the first semester, students will learn pronunciation of this tonal language, essential vocabulary and grammar. Special emphasis will be placed upon helping students to understand the conceptual framework within which the native speaker works. The course will also provide relevant cultural information, neces-sary to the achievement of this goal.
There is no set text-book, but the course will rely heavily upon sections of the teacher’s forthcoming Colloquial Tibetan: the Complete Course for Beginners (Routledge), which is scheduled for release in 2013. This course will provide a very firm foundation for involvement in more advanced Tibetan linguistic and cultural studies.

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Lektürekurse

Leichte Sanskritlektüre (Sanskrit III)

Dozent:
apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Zeit, SWS, Raum:
Mi 14 - 16 Uhr (wöch.), SAI, Raum E11, 2 SWS
Leistungspunkte:
3 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme, Übersetzung
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Voraussetzung:
Sanskrit I + II
Beginn:
Mi, 15.10.2014
Inhalt

Der Kurs schließt unmittelbar an die Sprachkurse Sanskrit 1 und 2 an und setzt diese voraus. Neben der Vertiefung der Grammatikkenntnisse wird anhand einfacher Lektüre unterschiedlicher Textgattungen in die wesentlichen Arbeitstechniken und die zur Verfügung stehenden Hilfsmittel eingeführt.

Reading of easy texts based on the introduction to Classical Sanskrit in term 1 and 2. On request we offer to teach in English.

 

Texte des dualistischen Sanskrit Śaiva-Siddhānta

Dozent:
apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Zeit, SWS, Raum:
Di 16 - 18 Uhr (wöch.), SAI, Raum 214, 2 SWS
Leistungspunkte:
3 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme, Übersetzung
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Voraussetzung:
mind. 3 Semester Sanskrit
Beginn:
Di, 21.10.2014
Inhalt

In diesem Lektürekurs werden wir uns mit den theologischen und philosophischen Grundlagen des dualistischen Sanskrit Śaiva-Siddhānta beschäftigen. Dies soll anhand der Bhoja zugeschriebe-nen Abhandlung Tattvaprakāśa und Aghoraśivācāryas Kommentar Tattvaprakāśavṛtti (Dvivedī 1988) aus dem 12. Jahrhundert geschehen.

We will be reading Bhoja’s Tattvaprakāśa and the commentary of Aghoraśivācārya as an introduction into the theology and philoso-phy of dualistic Sanskrit Śaiva Siddhānta.

Literatur
  • Goodall, Dominic. 2004: “Preface. Explanatory Remarks about the Śaiva Siddhānta and its Treatment in Modern Secondary Literature”, in: Dominic Goodall. Parākhyatantram: the Parākhyatantra: a Scripture of the Śaiva Siddhānta. (Collection Indologie; 98). Pondichéry: Institut Français de Pondichéry [u.a.], p. xiii-xxxiv.
Textausgabe
  • Dvivedī, Vrajavallabha (ed.). 1988: Aṣṭaprakaraṇam: tattvaprakāśa-tattvasaṃgraha-tattvatrayanirṇaya-ratnatraya-bhogakārikā-nādakārikā-mokṣakārikā-paramokṣanirāsakārikākhya-siddhāntaśaivīyāṣṭagranthānāṃ saṭīkānāṃ samāhāraḥ. (Yogatantra-granthamālā 12). Vārāṇasī: Sampūrṇānan-dasaṃskṛtaviśvavidyālaya.

 

Die Geschichte des Altindischen mit besonderer Berücksichtigung des Sanskrit

Dozent:
Dr. Jacques Deigner
Zeit, SWS, Raum:
Mo 14 - 16 (wöch.), SAI Raum 509, 2 SWS
Leistungspunkte:
3 LP
Voraussetzungen:
keine; Sanskritkenntnisse sind von Vorteil
Leistungsnachweis:
Regelmäßige Teilnahme, Referat
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  krs@uni-heidelberg.de
Inhalt

Die Entwicklung des Altindischen, zu dem das Sanskrit gehört, lässt sich über einen Zeitraum von 2500 Jahren verfolgen, von den ältesten Sprachdenkmälern, den in der vedischen Sprache ver-fassten Hymnen des Rg-Veda (ca. 1400 bis 1000 v. Chr.) bis zur Ausbildung der neuindoarischen Sprachen ca. 1200 n. Chr.
Wir beginnen mit dem Altindoiranischen, dem Spachzweig des In-doeuropäischen, aus dem die altiranischen und altindischen Spra-chen hervorgegangen sind. Hier soll anhand von Beispielen die große sprachliche Nähe zwischen dem Awestischen, dem ältesten altiranischen Dialekt, und dem Frühvedischen aufgezeigt werden.

Der Schwerpunkt der Lehrveranstaltung soll jedoch darin liegen aufzuzeigen, wie das Altindische kontinuierlich seinen indoeuropäi-schen Grundcharakter aufgegeben hat zugunsten des „indoiden“ Sprachtyps. Die Sprecher der Altindischen akkulturierten sich nach und nach unter dem Einfluss autochtoner Bevölkerungsgruppen drawidischer Herkunft. Der Einfluss vorarischer Substratsprachen auf das Altindische zeigt sich in grammatischen Erscheinungen wie den retroflexen Lauten, dem Absolutiv, dem Nominalstil und zahl-reichen neuen Begriffen des Kulturwortschatzes der Alteingeses-senen.

 

Nala-Damayanti

Dozent:
Dr. Mudagamuwe Maithrimurthi
Zeit, SWS, Raum:
Di 13 - 15 Uhr s. t. (wöch.), SAI, Raum 312, 2 SWS
Leistungspunkte:
3 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme und Übersetzung
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Dr. Maithrimurthi
Beginn:
21.10.2014
Inhalt

Die Geschichte von Nala und Damayantī kommt im indischen Epos Mahābhārata (Vanaparvan, 50-54) vor und erzählt die Liebesgeschichte von der Prinzessin Damayantī und dem König Nala. In der indischen Erzählliteratur ist diese bewegende und anmutige Geschichte sehr beliebt. Die Sprache, in der diese Geschichte geschrieben ist, ist relativ einfach und schön formuliert, daher besonders gut geeignet für diejenigen, die mit leichten Lektüren anfangen wollen.

The episode of Nala and Damayantī occurs in the Indian epic Mahabharata (Vanaparvan, 50-54). It tells the love story between princess Damayantī and king Nala. This most touching and charming anecdote is one of the most popular stories in India. The lan-guage of this story lucid and beautiful, therefore most suitable for beginners.

 

Kanonische Sutren

Dozent:
Dr. Mudagamuwe Maithrimurthi
Zeit, SWS, Raum:
Do 13 - 15 Uhr s. t. (wöch.), SAI, Raum 312, 2 SWS
Leistungspunkte:
3 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige Teilnahme und Übersetzung
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Dr. Maithrimurthi
Beginn:
16.10.2014
Inhalt

In diesem Kurs lesen wir eine Auswahl von Kanonischen Lehrreden (der Theravāda-Schule in Pāli) mit den vorhandenen Sanskritparal-lelen aus anderen Buddhistischen Schulen.
In this course we read canonical discourses (of the Theravāda school in Pāli) with their Sanskrit parallels from the other Buddhist schools.

 

Der Visuddhimagga von Buddhaghosa II

Dozent:
Dr. Mudagamuwe Maithrimurthi
Zeit, SWS, Raum:
Mo 13 - 15 Uhr s. t. (wöch.), SAI, Raum 312, 2 SWS
Leistungspunkte:
6 LP
Leistungsnachweis:
regelmäßige aktive Teilnahme, Hausarbeit
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  Dr. Maithrimurthi
Beginn:
20.10.2014
Inhalt

Fortsetzung vom Sommersemester 2014
Der Visuddhimagga („Weg zur Reinheit“) ist ein systematisches und umfassendes Handbuch der buddhistischen Lehre. Dieses wichtige Werk wurde etwa im 5. Jh. n. Chr. von Buddhaghosa in Sri Lanka verfasst. Hier beschreibt er die buddhistische Lehre in drei Kategorien eingeteilt, nämlich Schulung (ethisch-moralischer As-pekt), Versenkung (meditativer Aspekt) und Erkenntnis (soteriolo-gischer Aspekt). Diese drei machen schließlich den Heilsweg im Buddhismus aus.
In diesem Kurs werden Textstücke gelesen, in denen die religiöse Praxis im Theravāda-Buddhismus zur Sprache kommt.

Visuddhimagga („The Path of Purification“) is a systematical and detailed compendium of Buddhist teachings. This important work was written by Buddhaghosa around 5th century AD in Sri Lanka. In this book he teaches the Buddhist doctrine devided into three cate-gories, namely: Training (ethical/moral aspect), Absorption (medi-tative aspect) and Insight (soteriological aspect). These three con-stitute the path of liberation in Buddhism.
In this course we read the passages in which the religious practice of Theravāda school of Buddhism is treated.

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Seminare

 

Institutions of Bhakti – Seminar with excursion

Dozent:
Anand Mishra
Zeit, SWS, Raum:
Mi 09 - 11 (wöch.), SAI R 214, 2 SWS
Kursbeginn:
22.10.2014
Leistungspunkte:
6 LP
Voranmeldung:
: bitte per E-Mail bei (Email:)  anand.mishra@uni-heidelberg.de
Voraussetzungen:
Sanskrit or other south asian languages are NOT a pre-requisite.
Leistungsnachweis:
Regelmäßige Teilnahme, Protokoll/Referat oder Hausarbeit
Inhalt

Seminar (6 LP) :
This seminar aims to study the institutions of bhakti associated with Krishna in north India from around 15th century onwards. The plan is to investigate their origin and development, structure and functioning of their organisations, their social, economic and political implications as also their religious beliefs and practices.
Depending upon the constellation of the students, the course may either be in German or in English. It is based on secondary sources i.e. articles and book excerpts. Sanskrit or other south asian languages are NOT a prerequisite.

Excursion (6 LP):
In order to observe and analyze the various aspects of these institu-tions, an excursion is planned from 11th to 18th March, 2015 in Vrindavan (India) and the surrounding Braj regions. Each student is expected to submit their observations and analyses in the form of a scientific report (20-30 pages) either in German or in English. The excursion is optional for the students participating in the seminar, but participation in the seminar is a pre-requisite for the excursion! The number of students for excursion is limited and if necessary a smaller group will be selected on the basis of merit and motivation.

 

The concept of god in early Hinduism

Dozent:
Anand Mishra
Zeit, SWS, Raum:
Raum und Zeit n. V. (wöch.), 2 SWS
Leistungspunkte:
6 LP
Voranmeldung:
: bitte per E-Mail bei (Email:)  anand.mishra@uni-heidelberg.de
Leistungsnachweis:
Regelmäßige Teilnahme, Referat bzw. Klausur
Inhalt

This course aims to study the concepts related to the idea of god(s) in early Hinduism as well as the arguments that are put forward to establish them.
Students are supposed to read and translate selected passages from primary Sanskrit sources and discuss its content based on accompanying secondary literature on the respective topics. A further task would be to work out the techniques of argumentation employed by the philosophers to establish their theses.
Depending upon the constellation of the students, the course may either be in German or in English. Good knowledge of Sanskrit is preferred.
Unterrichtssprache: deutsch oder englisch

 

Neuere Forschungen zu Asketentraditionen in Nordindien und Nepal

Dozent:
apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Zeit, SWS, Raum:
Do 14 - 16 Uhr (wöch.), SAI, Raum 316, 2 SWS
Leistungspunkte:
6 LP
Leistungsnachweis:
Vollständige Teilnahme, Protokoll, Referat bzw. Klausur
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Voraussetzung:
Kenntnisse südasiatischer Sprachen erwünscht, aber nicht erforderlich
Beginn:
16.10.2014
Inhalt

Das Seminar dient zur Einarbeitung und kritischen Lektüre in neu-ere Forschungsliteratur zu Asketentraditionen in Nordindien und Nepal. Die Texte sollen in Auswahl gemeinsam gelesen, in Im-pulsreferaten vorgestellt und dann diskutiert werden. Eine Litera-turliste wird nach Anmeldung verschickt.

Literatur
  • Lamb, Ramdas. “Sādhus, Saṃnyāsīs, and Yogīs.” Brill’s Encyclo-pedia of Hinduism. Edited by: Knut A. Jacobsen et al. Brill Online, 2014.
  • Malinar, Angelika. “Sampradāya.” Brill’s Encyclopedia of Hindu-ism. Edited by: Knut A. Jacobsen et al. Brill Online, 2014.

 

Historical Documents of Nepal

Dozent:
Christof Zotter
Zeit, SWS, Raum:
Di. 11-13 Uhr (wöch.), 2 SWS
Leistungspunkte:
6 LP
Leistungsnachweis:
Attendance, active participation in class and a written exam at the end. Additional credits can be earned for an annotated translation and analysis of an extended document.
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  christof.zotter@adw.uni-heidelberg.de
Voraussetzung:
Grundlegende Kenntnisse in Nepali
Beginn:
14.10.2014
Inhalt

In the seminar selected Documents of Nepal will be read, translated and analysed. Special focus will be on documents related to religious institutions (such as edicts, land grants, contracts, foundation charters, letters) and to legal and administrative practice (such as court decisions on moral conduct, letters of indulgence, caste regulations). The documents concern the the legitimation and affirmation of rulership, the development of elite cultures, the importance of textualization and codification of law, or the 19th century project of nation building. Besides reading the documents certain basic texts on documents of South Asia and their arving will be read and discussed.

 

Buddhist philosophy in its sources: arguments on consciousness

Dozent:
Prof. Dr. Birgit Kellner
Zeit, SWS, Raum:
Mi 14 - 16 (wöch), KJC R 002, 2 SWS
Leistungspunkte
7 LP
Voraussetzung:
4 semesters Sanskrit
Leistungsnachweis:
Preparation of written translations, active participation in group discus-sion, submission of refined annotated translation at the end of the semester.
Inhalt

The investigation of mind and consciousness (Sanskrit citta, vijñāna, vijñapti) is a main concern of theoretical traditions in Buddhism, owing to the conception of the path to liberation (mokṣa) as a transformation (or purification) of the mind. In early medieval India, reflections on consciousness took on new forms, as an emerging school of epistemology and logic founded by Dignāga and Dharmakīrti placed particularly strong emphasis on methods of argumentation, and embarked on defending Buddhist views against brahminical philosophers in an intellectual atmosphere of increasing hostility towards Buddhism. As a result, many claims – e.g. “the ojects of experience are only consciousness; there are no external objects” – that were in earlier exegetical literature only justified through scriptural exegesis and in view of intra-Buddhist assumptions became the focus of general proof and argument.
This seminar will be devoted to some of the main arguments on the nature and structure of consciousness that were formulated in this context. The textual basis will be selected verses from an encyclopedic late medieval summa of Buddhist thought: Sāntarakṣita’s (ca. 725-788) “Compendium of Principles” (Tattvasaṅgraha) together with the commentary (pañjikā) by his disciple Kamalasīla.
7 LP for preparation of written translations, active participation in group discussion, submission of refined annotated translation at the end of the semester. The seminar language (German and/or English) will be decided according to the preferences and abilities of participating students.

 

Advanced Topics in Tibetan and Buddhist Studies

Dozent:
Prof. Dr. Birgit Kellner
Zeit, SWS, Raum:
Fr 14 - 17 , KJC R 002 24.10., 7.11, 21.11., 5.12., 19.12., 9.1.15, 2 SWS
Leistungspunkte
7 LP
Voraussetzung:
BA degree in a relevant field (South Asian Studies, Classical Indology, Tibetan Studies, Buddhist Studies).
Beginn:
24.10.14
Inhalt

Research seminar on selected topics for advanced students.

 

Approaching Tibet in the 20th century: encounters at the fringes of empires

Dozent:
Dr. Markus Viehbeck
Zeit, SWS, Raum:
Mo 16 - 18 (wöch.), KJC R 112, 2 SWS
Leistungspunkte
7 LP
Voranmeldung:
Please register via email to: (Email:)  viehbeck@asia-europe.uni-heidelberg.de.
Voraussetzung:
Knowledge of Asian languages is not required
Leistungsnachweis:
Students' perfor-mance is assessed in contributions to group discussions, one larger presen-tation, and a final paper.
Beginn:
20.10.14
Inhalt

Stimulated by global power politics as well as economic develop-ments, the Eastern Himalayas emerged as an important space for encounters between people of varied interests and cultural back-grounds. While access to Tibet itself was heavily restricted, the influx of Tibetan population in the area provided an ideal environ-ment for Tibetophiles of various sorts, and in this way attracted government officials, missionaries, academics, religious seekers, and many others alike.
Focusing on a micro-historical approach, the seminar will follow the trajectories of a number of selected individuals in this area, thereby linking historical actors, their entanglements in complex networks, and the transfer and production of knowledge they initiated. In do-ing so, the seminar will highlight important concepts (e.g. cultural broker, contact zone) that can also be fruitfully employed in similar instances of colonial/postcolonial encounters and knowledge pro-duction.

 

Text-criticism in Indological studies

Dozent:
Dr. Patrick McAllister
Zeit, SWS, Raum:
Mo 16 - 18 Uhr, SAI Raum E11, 2 SWS
Leistungspunkte
6 LP
Voraussetzung:
Sanskrit, some Tibetan
Leistungsnachweis:
Regelmäßige Teilnahme, Protokoll/Referat/Klausur
Inhalt

The first half of the course will be devoted to the history of textual criticism and its theories. This will acquaint students with the main ideas and problems of eclectic, stemmatic, and copy-text editing, as well as with the use of cladistics in textual criticism. These ba-sics will then be refined in light of the source material usually avail-able for South Asian literature in Sanskrit. In addition, we will look at editions starting from the nineteenth century, and try to see how the various theoretical approaches worked in practice.
The second half of the course will focus on the practice of textual criticism. The students will be introduced to the main tools that al-low the production of critical editions, and the most relevant current developments in the field of digital humanities.
In the end, the students should be able to produce a critical edition of a short section of a text of their choice, with a sound theoretical backing of the process.
Language requirements: Sanskrit will be at the centre of teaching, with some Tibetan passages included in order to show the difficul-ties of comparing texts in translations. Depending on the ability of the students, also other common languages of South Asian literary production can be dealt with.

 

Himalayan Conceptions of the Afterlife

Dozent:
Dr. Davide Torri
Zeit, SWS, Raum:
Mi 13 – 15 (wöch.), KJC R 212, 2 SWS
Leistungspunkte
7 LP
Voraussetzung:
No language requirements
Leistungsnachweis:
regular attendance, presentation, term paper.
Beginn
15.10.14
Inhalt

The seminar will explore conceptions related to the afterlife among Himalayan cultures. Theories about death and the post-mortem have a pivotal role in religions of the Himalayan cultural area, where multiple conceptions and influences can be seen interacting with each other, giving rise to complex patterns characterized by processes of incorporation, glossing over, dialogic exchange and mimetic appropriation. Through the analysis of selected case-studies, the students will deal with rituals and theories about death and the afterlife, ranging from shamanic worldviews (and related rituals and beliefs) to the Tibetan Buddhist "Book of the Dead".

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Übung

Reading Tibetan newspapers: Tharchin's "Tibet Mirror"

Dozent:
Dr. Markus Viehbeck
Zeit, SWS, Raum:
Fr. 14 – 17 (wöch.), KJC R 002
Voranmeldung:
bitte an (Email:)  viehbeck@asia-europe.uni-heidelberg.de
Inhalt

Participants are required to have a sound knowledge of written Tibetan (at least 2 semester).
Published from 1925–1963, Tharchin's Me long (Tibet Mirror) has become famous as the first influential and wide-spread Tibetan language newspaper.
In this reading class, we are going to translate and analyze select-ed articles from this publication, focusing on the depiction of Eu-ropean Tibetophiles in the Tibetan public sphere.
Participants are expected to prepare translations and actively en-gage in group discussions. Final papers will include translation and analysis of selected articles.

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Kolloquien

Kolloquium für Qualifikationsarbeiten (Magister-, Bachelor-, Master-, Doktorarbeiten)

Dozent:
apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Zeit, SWS, Raum:
14-tägig, 2 SWS, Zeit und Raum nach Vereinbarung
Voranmeldung:
bitte per E-Mail bei (Email:)  apl. Prof. Dr. Jörg Gengnagel
Inhalt

Das Kolloquium dient der Planung, Vorstellung und Diskussion der in der Abteilung angefertigten Qualifikationsarbeiten.

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Alle Zeitangaben c.t. wenn nicht anders angegeben.

Abkürzungen:

c.t. = cum tempore: Beginn 15 Minuten später, Ende 15 Minuten früher als geschrieben
s.t. = sine tempore: wie geschrieben
SAI = Südasien-Institut
KJC = Karl Jaspers Center
SWS = Semesterwochenstunde(n)
LP = Leistungspunkte

(Email:)   Seitenbearbeiter, Studienberater,
Im Neuenheimer Feld 330, D-69120 Heidelberg
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